OPEN HOUSE na vlastní kůži aneb jak se prodávají reality v USA

OPEN HOUSE na vlastní kůži aneb jak se prodávají reality v USA

Když jsem plánoval svou podzimní velkou cestu za kamarády do USA, vůbec mě nenapadlo, že realitní business se stane mou novou láskou. Tak jsem se těšil na hory Grand Teton, Méďu Béďu v Yellowstone a mou vysněnou Montanu s úžasnou vyhlídkovou cestou Beartooth Highway. A protože jsem se ještě před cestou dohodl na spolupráci s jednou franšízou Re/max, tedy s Re/max City, zeptal jsem se kamarádů v USA, zda by nebylo možno zařídit mi pár dnů praxe v realitách. Byl to spíše impulsivní nápad, ale povedlo se. Zase se ukázala pravda přísloví „Líná huba, holé neštěstí“.

Tak jsem se ocitl v malé realitní kanceláři, která není součástí žádného řetězce, mezi „realiťáky“ s dlouhou praxí. Myslel jsem si, že budu nasávat atmosféru a akademicky diskutovat o trhu v USA, ale byl jsem velmi záhy vyveden z omylu. Ptej se, zajímej se, ale makej s námi…. Co je Tvá silná stránka? Tvé hobby? Zahrada, kytky – tak fajn, to bude Tvá parketa při přípravě jednoho domu na OPEN HOUSE.

Ale pojďme pěkně od začátku… Co mě překvapilo? Je běžné, že realitní agenti zastupují nejen prodávající, ale i kupující. Ba i v této malé kanceláři byli dva specialisté na vyhledávání nemovitostí ke koupi podle zadání klienta. Není totiž nic neobvyklého, že jeden realitní agent zastupuje svého klienta dlouhodobě, tedy od nákupu první startovací nemovitosti až po další nákupy realit stěhuje-li se v rámci lokality. A 200 km zde není žádná vzdálenost…

Proto i běžný billboard byl ve znění „prodáváte, kupujete“.

Tak jsem pomalu vplul do denní reality amerických realit. Trh je tady velmi dynamický, průměrný počet nákupů (prodejů) se pohybuje v lokalitě, kde jsem pobýval, okolo 7 na rodinu (či dospělou osobu). A také výstavba probíhá trochu v jiném tempu. Kde před rokem byl objekt k demolici, přesně po roce se slavnostně otevíral nájemní dům včetně služeb (obchody, restaurace, kadeřník) v přízemí.

Co se tedy děje po náboru? Budu mluvit o domech, neb jsem byl v oblasti, kde je 95 % rodinných domů. Jako první se objeví před domem schránka a ukazatel s informací, že dům se chystá na prodej. Schránka zároveň obsahuje tištěné materiály o domě. Souběžně s tímto se v rámci lokality rozesílá na všechny informační e-mail. A pak to začne. Vše se připravuje na velké představení, a tím je „OPEN HOUSE“.

Open House totiž není individuální prohlídka realitního agenta s potenciálním zájemcem…

Open House byl v mojí lokalitě vždy v neděli, od 12.00 do 15.00, a to u všech domů, které jsou připraveny k prodeji. Nikam se nemusíte hlásit, nikam objednávat. A proto ta velká příprava, úklid domu, výzdoba, posekání trávy, zastřižení keřů, kytky do oken či ke vchodu, do prázdného domu se naveze alespoň základní nábytek, většinou se nemovitost nechá vymalovat a nezřídka po dohodě s majitelem se provedou na jeho účet úpravy, které zvýší cenu a atraktivnost nemovitosti. Předělání kuchyně, koupelny, velmi populární jsou koncepty OPEN SPACE.

Tak jsem sekal trávu, sázel a zaléval květiny, vybíral krásné květináče s chryzantémami… Náš OPEN HOUSE jsem neviděl, byl plánován až týden po mém odjezdu. Ale to nevadilo, vyrazili jsme v neděli na obhlídku jako zájemci. Bylo velmi snadné zjistit, které domy budou v neděli v rámci OPEN HOUSE otevřeny. Každou sobotu a neděli vychází v místním tisku příloha reality – v neděli velmi obšírná s názvem SUNDAY HOMES. A najdete zde seznam domů, které budou otevřeny. Stačí jen sednout do auta. U cesty Vás upozorní cedule s barevnými balónky, kam máte jet.

Jak to probíhá? Zaparkujete, před domem Vás přivítá realitní makléř, dá Vám základní info o domě (velikost, doba výstavby, kdy byl rekonstruován atd.) a většinou dostanete i tištěnou brožuru a pak si jdete dům sami prohlédnout. Pokud máte dotaz, většinou má kvalitní makléř sebou jednoho až dva pomocníky, aby byli k dispozici pro případné dotazy. Při odchodu se Vás zeptají na pár otázek . A musím říct, že mě mile překvapil i marketing. Od jedné dámy jsme obdrželi malou kartičku s poděkováním za návštěvu, na které byla nalepena karta – Wawa caffe credit card – na odběr 3 káv. Byl to dobrý tah, neboť vždy když jsme si kávu kupovali, jsme to nějak komentovali – zůstala nám prostě v paměti.

Závěrem…Cílem OPEN HOUSE je představit co nejvíce lidem v krátkém čase nabízenou nemovitost a následně se vážným zájemcům věnovat individuálně. A i tady se projevilo, jak je důležitá osobnost makléře, jeho příprava a zapálení. Některé domy byly perfektně připraveny, nachystány materiály, malé občerstvení a makléř měl k dispozici jednoho až tři pomocníky. Ale nebylo to všude. Někde byl jen „Otevřený dům“, bylo vidět, že s přípravou si nikdo moc hlavu nelámal. Zajímalo mě, jaký to má faktický dopad na prodej. Proto jsem následující pátek sedl do auta a absolvoval stejnou trasu jako v neděli. A výsledek. Dva domy, kde se realitní kancelář věnovala přípravě domu a makléř byl k dispozici v průběhu OPEN HOUSE, byly prodány – tedy jeden rezervován, druhý prodán. A ani mě to nepřekvapilo. Zúročila se poctivá mravenčí práce.

Proto je vždy dobré se makléře ptát, co a jak bude dělat, aby prodal nemovitost.

Článek byl převzat z blogu zde
Autor: Antonín Tvrdoň, realitní makléř, antonin.tvrdon@re-max.cz